Eric van Hall
25 februari ‘20 3 min. leestijd

Hoe schrijf ik een goede mailing?

De3: Tips & Tricks

3 tips voor het schrijven van een goede nieuwsbrief

Wil je dat meer mensen je mailings openen en doorklikken naar je blog? Blijf dan zeker kijken tot het einde van deze video, want ik heb drie waardevolle tips voor je waardoor jouw abonnees je mailings vaker zullen openen en vaker zullen doorklikken naar je blog.

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je webteksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.

Ben je benieuwd naar mijn drie tips voor het schrijven van een goede mailing? OK. Daar gaan we… Tip 1:

Tip 1: Schrijf een pakkende onderwerpregel

Natuurlijk begint het met het schrijven van een pakkende onderwerpregel. Kijk wat dat betreft zeker ook naar mijn video waarin ik het schrijven van de perfecte blogtitel behandel, want hiervoor gelden grotendeels dezelfde principes. Zoals: Doe een belofte. Geef je lezer een dringende reden om door te klikken. En: Maak de lezer nieuwsgierig door een onderwerpregel met een open einde te schrijven: Voor het antwoord móeten ze wel doorklikken.

Wat veel mensen over het hoofd zien, is om ook een omschrijving te formuleren die pakkend is.

Wat veel mensen over het hoofd zien, is om ook een omschrijving te formuleren die pakkend is. Veel e-mail programma’s tonen namelijk naast de - vaak ingekorte - onderwerpregel ook het begin van de bodytekst. Vaak is dat een standaardtekst die de ontvanger vertelt wat te doen als hij of zij de mail niet goed kan lezen. Zonde! Gebruik die plek om je onderwerpregel aan te vullen met een overtuigend argument om de mail te openen.

Tip 2: Schrijf je mail aan één persoon

Tip 2: Als je deze tip opvolgt, zul je merken dat je jouw mailings veel makkelijker gaat schrijven en bovendien dat je lezers ze veel beter zullen lezen. Veel bedrijven schrijven zakelijk geformuleerde mailings gericht aan een groep mensen. Daarmee schep je afstand. En dat is niet wat je wilt.

Wat je wel wilt, is betrokkenheid. Een goede manier om dat te bereiken is door tijdens het schrijven van je mailing te denken aan je ideale klant of prospect. Liefst een echt persoon, iemand die je kent... Schrijf je mail aan die persoon. Je zult zien dat je dan mailings gaat schrijven die veel persoonlijker en daarmee overtuigender zijn.

Tip 3: Schrijf een ijzersterke call to action

Tip 3: Aan de derde tip voor een sterke e-mail notificatie kun je nooit teveel aandacht besteden. Want dit is waar het uiteindelijk om draait: die klik naar je blogpost. Tip drie is natuurlijk: schrijf een ijzersterke ‘call-to-action’. Oftewel een linktekst waardoor de lezer wel door moet klikken naar je blogpost.

Als je een pakkende titel hebt geschreven voor je blogpost, is dat wellicht gelijk ook een prima call-to-action. Maar vaak is het beter om het wat korter te houden. Probeer bij je call-to-action niet spitsvondig te zijn. Doe een concrete belofte over de grote waarde van de blogpost voor de lezer. En spoor de lezer aan door wat urgentie in te bouwen... Bijvoorbeeld: “Lees snel deze slimme SEO-Tip!” Dat is een call-to-action die ik met veel succes heb gebruikt.

Samenvattend: Tip 1: Schrijf een pakkende onderwerpregel en vergeet vooral de  ‘omschrijving’ niet. Tip 2: Schrijf je mail alsof die persoonlijk gericht is aan je beste klant of prospect. En tip 3: Besteed veel aandacht aan het schrijven van een ijzersterke call-to-action.

Just hit publish

Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Pas vandaag nog tenminste één van deze tips toe en...Just hit publish!

Hulp bij het maken van een nieuwsbrief

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!